Högkänslighetspedagogen
Vägledning högkänsliga barn
Hjälp ert högkänsliga barn att blomma
- Vill ni gå från intensiva känsloutbrott hos ert barn till lugn och stabilitet ?
- Vill ni gå från konflikter och bråk till att kunna se vad det finns för behov bakom beteendet?
- Vill ni gå från överstimulering hos ert barn till att skapa balans mellan aktivitet och vila?
- Vill ni gå från hårda tonlägen till att lära er att kommunicera medvetet med ert barn beroende på vilket tillstånd det befinner sig i?
- Vill ni gå från överstimulering hos ert barn i en föränderlig miljö, exempelvis skolmiljön, till att skapa en tillgänglig miljö som bygger på trygghet?
- Vill ni gå från att inte förstå ert barns inre värld till att komma igång med de viktiga samtalen om barnets känslor?
- Vill ni gå från höga prestationskrav hos ert barn till att utveckla barnets självkänsla?
Det är fullt möjligt! Jag finns här och kan vägleda er!
Vägledningssamtal för föräldrar
Vill ni gå från intensiva känsloutbrott hos ert högkänsliga barn till att kunna förstå och möta barnets behov? Då är ni inte ensamma! Jag finns här och kan vägleda er. Under vägledningssamtalen får ni konkreta verktyg och nya perspektiv för att kunna möta ert högkänsliga barns behov. Varje samtal är 60 minuter och erbjuds via telefon, digitalt eller i min lokal i Ekängen, Linköping. Kontakta mig gärna för ett första gratissamtal (30 minuter) där ni kan känna in om jag är det bidrag ni söker!
Kartläggning av skolsituationen
Upplever ert högkänsliga barn att det inte klarar av att vara i skolan? Barnet kan själv ha svårt att tala om vad det beror på utan upplever det mer som en känsla. För ett högkänsligt barn kan det vara många olika saker i skolmiljön som känns ”lite för mycket”. Lägger vi ihop dessa saker så leder det till en stressreaktion. Jag har arbetat som speciallärare i nästan 20 år och har därför stor erfarenhet av att samtala med barn och kartlägga deras skolsituation. Syftet är att i samtal med barnet ta reda på vilka situationer i skolmiljön som fungerar och vilka som utmanar samt vilka behov hos barnet som inte är tillgodosedda. Kartläggningen kan sedan ligga till grund för att skapa anpassningar i skolmiljön så att den blir mer tillgänglig. Efter barnsamtalet har jag ett återkopplingssamtal med er föräldrar där ni får ta del av min analys av skolsituationen. Samtalet med barnet sker digitalt eller i min lokal i Ekängen, Linköping. Kontakta mig gärna för ett första gratissamtal (30 minuter) om ni vill veta mer!
Recensioner
Vad säger mina klienter?
Verktyg för att möta högkänsliga barn
Känslohantering
Medveten kommunikation
Stressbalansering
Självledarskap
Känslohantering
Forskning visar att barn som lär sig att uttrycka sina känslor och berätta hur de mår löper mindre risk att utveckla psykisk ohälsa. Denna kunskap är kanske den viktigaste gåvan vi kan ge våra barn! Känslor är upplevelser i vår kropp som kommer med information. Vissa känslor har en kraftigare frekvens och kan därför upplevas som obehagliga. Barn behöver stöd av vuxna för att få uppleva att känslor inte är farliga. Om de lär sig att ta emot en känsla, tillåta den att vara där så passerar den inom 90 sekunder.
Alla känslor har en funktion och är därför viktiga för oss. Känslor behöver därför inte värderas som bra eller dåliga. Ilska talar exempelvis om att någon har gått över vår gräns och ledsenhet talar om att vi behöver stöd från någon annan.
Högkänsliga barn har en ökad emotionell mottaglighet och bearbetar känslor på ett djupare plan, vilket innebär att de behöver verktyg för att kunna släppa taget om känslor för att må bra.
Medveten kommunikation
Vissa forskare påstår att bara 7% av vår kommunikation med andra människor utgörs av ord. Högkänsliga barn känner av subtila signaler som röstens tempo, tonläge och personens kroppsspråk vilket påverkar hur de kommer att tolka det som sägs. Vi hör med öronen men det högkänsliga barnet lyssnar ofta med hjärtat. De blir väldigt påverkade av hur de blir bemötta av andra människor.
Kommunikation handlar om att mötas. Hur kan ni som föräldrar skapa ett möte i de samtal ni har med ert barn?
Att i samtal med en vuxen få möjlighet att sätta ord på sina känslor, tankar och behov ger barnet självtillit att hantera svåra saker i livet. Det är livsviktiga samtal för alla barn! Jag kan hjälpa er att komma igång med dessa samtal.
Stressbalansering
Högkänsliga barn har ett känsligare nervsystem som gör att de tar in fler intryck och bearbetar dem på ett djupare plan. När högkänsliga barn är i en stimulirik och föränderlig miljö, exempelvis skolmiljön, så blir de därför lättare överstimulerade. Överstimulering är en stressreaktion som visar att det inte är balans mellan aktivitet och återhämtning. Högkänsliga barn upplever det som obehagligt att vara överstimulerade. Ett känsligare nervsystem gör att överlevnadsresponsen aktiveras snabbare.
Barn som inte får sina behov tillgodosedda när de är överstimulerade kan bli oroliga, rädda och tillbakadragna eftersom världen ter sig så skrämmande.
I vägledningssamtal med mig får ni lära er verktyg för att förebygga överstimulering hos ert barn samt stöd i att möta barnet vid överstimulering och hjälpa det att lugna sitt nervsystem.
Självledarskap
Kärnan i ett självledarskap är att hjälpa barn att utveckla en känsla av ett eget jag som innebär att utveckla en tydlig självbild. Vem är jag? Vad tycker jag om? Vad har jag för behov? Som högkänslig kan detta vara en utmaning eftersom de så lätt känner in och identifierar sig med andra människors känslor.
Barn utvecklar en självbild genom att de vuxna som finns runt barnet speglar och validerar barnets känslor, tankar och behov. Barn behöver känslomässigt stöd av vuxna för att utveckla ett självledarskap.
Att utveckla ett självledarskap ökar självtilliten och självkänslan hos barnet. Vill ni ge den gåvan till ert barn?
Telefon
013-66 808
Epost
instagram.com/hogkanslighetspedagogen
Adress
Grönhögsvägen 24, 582 76 Linköping
Öppet
Mån - Fre